Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Hízás, madárcsontú lányoknak(Mit tanácsol Szántó Krisztina, a Maxima szerkesztője)

2008.06.26
Kilókra fel!
Hízókúra madárcsontú lányoknak
Többen megkerestetek, és arra kértetek minket, hogy ne csak fogyókúrázzunk állandóan, gondoljunk azokra is, akik a vékony, ám hízni szinte képtelen nők táborát erősítik. Ezúttal nekik próbálunk segíteni.

Jakab Zsuzsa (33) még ötvenkilósan is a vékony lányok közé tartozik, bár ma már nem lehet kórosan soványnak nevezni. Már gyerekként csúfolták az iskolatársai, tinilányként pedig annyira szégyellte vékonyságát, hogy a ruháival próbálta leplezni az alakját.
„Két évvel ezelőtt jóval vékonyabb voltam, alig 45 kiló, ami a magasságomhoz (168 cm) elég kevés — mondja Zsuzsa. — A karom olyan volt, hogy nem mertem rövid ujjú felsőt hordani. Felkerestem egy szakorvost, aki kezdetben anorexiára gyanakodott. Miután kizárta a betegséget, és azt a lehetőséget is, hogy esetleg emésztési zavaraim lennének, lelki eredetű problémát feltételezett. Jártam pszichiáternél, majd dietetikus szakembernél is, aki a roboráló (építő) diétát javasolta, ami növeli a naponta bevitt energia mennyiségét. Sajnos képtelen voltam előírások szerint étkezni, nem tudtam magamra erőltetni az ajánlott étrendet. Hosszú időbe telt, mire beláttam, hogy teljesen nem tudom megváltoztatni magam. Ma már nincs gondom a testalkatommal, elfogadtam magam olyannak, amilyen vagyok. Igaz, a karom még mindig vékony, de ez legyen a legkisebb gondom (a divat mostanában amúgy is nekem dolgozik). Kiegyensúlyozottan élek, két éve tart egy kapcsolatom, és sokat köszönhetek a páromnak. Érdekes, hogy amint rendeződött a magánéletem, maguktól jöttek fel rám a kilók…"


Súlygyarapodás diétával?

Ha valaki néhány pluszkilóra vágyik, a dietetikusok általában a roboráló diétát írják elő. Ennek az a lényege, hogy növeli az energiabevitelt mind a fehérje-, a zsír-, mind a szénhidrátmennyiség emelésével. A rendszeres étkezés ebben az esetben is minimum napi ötszöri alkalmat jelent. A diétán belül két szempont érvényesül: egyrészt a megfelelően magas energiatartalmú nyersanyagok választása, másrészt a jó konyhatechnológia (milyen módon készítjük el az ételt).


Édesség helyett hús

Oda kell figyelnünk arra, milyen terméket vásárolunk és fogyasztunk, miből készítjük el ételeinket. A gazdagabb energiatartalmú tejet és tejtermékeket (1,5-ös zsírtartalmú helyett 2,8-as, 20%-os tejföl, tejszín, kalóriadúsabb sajtok) válasszuk. Mindenféle magasabb energiatartalmú hús (mint például a sertés- és marhahús bizonyos részei), húskészítmény ehető. A gabonafélék közül inkább teljes kiőrlésű kenyeret fogyasszunk, még jobb, ha bármilyen olajos magvas vagy sajtos fajtát (napraforgómagos kenyér, sajtos baguette) veszünk. Fontos, hogy ugyan a cukor energia, mégse abból vigyünk be pluszkalóriákat, és az édesség soha ne helyettesítse a főétkezést, sokkal inkább kövesse azt.


Ne sajnáld a kalóriát!

A jó konyhatechnológia azt jelenti, hogy olyan elkészítési eljárásokat alkalmazunk, melyek pluszenergiával látják el az ételt. Az alábbi módszereknek köszönhetően jóval több kalóriát vihetsz be a szervezetedbe ugyanannyi táplálék elfogyasztásával. A dietetikusok azt javasolják, ha nem tudsz nagyobb mennyiséget megenni, akkor dúsítsd az ételeket (például a rántottára szórj reszelt sajtot). Így nem kell óriási adagokat készítened, mert a dúsítás által a fogásokban több lesz az energia. Főként a habarás ad lehetőséget arra, hogy többletenergiát vigyünk be. A liszt mellett tejet, tejfölt, tejszínt, tojássárgáját használjunk. Gyümölcs- és krémleveseket ne vízzel, hanem tejszínnel vagy tejföllel habarjunk be, így kalóriadúsabbak lesznek (a habarás egyik speciális formája a legírozás, aminek során a tojássárgáját tejszínnel vagy tejföllel összekeverjük). A manírozást akkor alkalmazhatjuk, ha a főzelék vagy a mártás nem elég sűrű. Vajat vagy margarint kockákra vágunk, beleforgatjuk lisztbe, és hozzátesszük az ételhez. Montírozáskor pedig a kész ételhez (pl. mártások) pluszzsiradékot adunk (vaj, margarin).


Mit tanácsol a dietetikus?

„Mint ahogy mindig, túlzott soványság esetén is az az első, hogy táplálkozási anamnézist készítünk — mondja Gecse Andrea dietetikus —, és kiszámoljuk a testtömegindexet a testsúly és a magasság alapján. A normális tartomány alsó határa mára lejjebb tolódott (18,5 és 25 között áll jelenleg); mindez azt jelenti, hogy a soványabb lányok is a normális értéknek felelnek meg. A továbbiakban családi anamnézist veszünk fel, hogy megvizsgáljuk, a soványság lehet-e örökölt tulajdonság. Kitérünk az étkezési szokásokra, megnézzük, vannak-e az illetőnek olyan betegségei, amelyek a diétát befolyásolhatják. Elsősorban irányt mutatunk, és a napi életvitel figyelembevételével mintaétlapot készítünk, melynek betartásával elérhetjük a kijelölt célt. Ha nem találunk rendellenességet, akkor valószínűsíthető, hogy az illető egyszerűen csak „ilyen alkat". Ahogy Zsuzsa esetében látjuk, akinek jelenlegi testtömegindexe (17,15) még mindig kevéssel az átlag alatti."


Heti fél kiló

Ha hízni akarunk, az ideális az, ha heti fél kiló súlygyarapodásra törekszünk. Ezt akkor érhetjük el, ha a napi normális kalóriafogyasztásunkat körülbelül 500 kcal-val növeljük. Dietetikus segítségével kiszámolható, hogy egyénileg kinek mennyi a napi szükséges kalóriamennyisége. A példa kedvéért lássuk az én adataimat: a magasságom (170 cm) és a korom alapján (26 év) a normál testsúlyom 53 és 67 kilogramm közötti, vagyis az ideális súlyt megállapíthatjuk 58 kilóban. A napi energiabevitelt úgy kell kiszámolni, hogy az ideális súlyodat beszorzod 30-35 kcal-val. Vagyis én naponta körülbelül 1900 kcal-át fogyaszthatok el. Könnyen azt hihetnénk, hogy ha hízni szeretnénk, nincs szükségünk mozgásra, hiszen általában akkor tornászunk, ha ledobni akarjuk kilóinkat. Ha viszont egy hízókúra alatt valaki egyáltalán nem mozog, a bevitt pluszenergia és -zsír hamar a pocakján fog megjelenni ahelyett, hogy izomként épülne be. A mozgás amúgy is jó közérzetet és persze jobb étvágyat biztosít!


Az egészségestáplálkozás 10 alapelve

1. Együnk minél változatosabban.
2. Használj növényi eredetű zsiradékot (olaj, margarin).
3. Figyelj a só- fogyasztásra. č Édességet, még ha hízni akarunk is, csak a főétkezés után együnk.
4. Mindennap fogyasszunk fél liter tejet vagy ennek megfelelő értékű tejterméket.
5. Mindennap együnk friss zöldséget, gyümölcsöt.
6. A megfelelő mennyiségű rost beviteléhez válasszunk teljes kiőrlésű gabonafélékből készült pékárut.
7. Próbáljunk meg naponta legalább ötször
8. étkezni.
9. Szomjunkat vízzel csillapítsuk.
10. A helyes táplálkozás nem jelent tilalmat semmire nézve.
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

...

(..., 2009.11.07 22:16)

minek hízókúra???? nekem az abból ál h egyek rendesen ne keveset , húst ...

Re: ...

(;)), 2011.03.05 12:31)

bnkóó-.-"

sxsx@asd.hu

(laura, 2010.10.06 22:59)

hát sajnos én sem tudok hízni akár mennyit eszek...stb..nemtudok már egyáltalán micsinálni pedig csak én vagyok ilyrn vékony a családból de nem akarom mert nagyon rossz..most 43.5kg vagyok és 19 éves..

xy...

(xy.., 2010.09.30 19:27)

Tudod valaki hiába eszik sokat, nem hízik
ilyen bunkóknak akik nem érzik át a helyzetet nem kell írkálni
mert elég szarul tud esni annak aki ebben a helyzetben van